• 22 LIS. 15
    Oboljenja urinarnog trakta – urinarne infekcije

Kada kažemo urinarne infekcije misli se na bakterijske infekcije urinarnog trakta kojeg čine: mokraćovod (uretra), mokraćne cijevi (ureteri), mokraćni mjehur i bubrezi. Urinarne su infekcije veoma česta pojava i ne spadaju u spolne bolesti, ali predstavljaju bitan faktor u razvijanju i prenošenju infekcije.

Urinarne infekcije

Urinarne infekcije se još nazivaju i infekcije mokraćnih puteva i infekcije urinarnog trakta. Kao što ime kaže, u pitanju je infekcija koju izaziva bakterija u urinarnom traktu. Svi dijelovi sustava za mokrenje mogu biti pogođeni infekcijom, ali su ipak najčešće inficirani mokraćovod i mokraćni mjehur.

U infekcije urinarnog trakta spadaju:

• uretritis
    • upala mokraćnog mjehura (cistitis)
    • upala bubrega (pijelonefritis)

Općenito, do urinarne infekcije dolazi nakon što bakterija uđe kroz mokraćovod i počinje se razmnožavati u mokraćnom mjehuru, nakon čega urin (mokraća) postaje inficiran. Kada nema infekcije, urin je sterilan i u njemu nema bakterija.

Bakterije koje izazivaju infekcije mokraćnih puteva su:

• Citrobacter
    • Enterobacter
    • Escherichia coli
    • Klebsiella
    • Proteus
    • Pseudomonas
    • Serratia
    • Staphylococcus aureus
    • Streptococcus fecalis

Infekcija mokraćnih puteva koja pogađa samo mokraćni mjehur, može biti veoma bolna i iritantna. Ipak, može doći do ozbiljnih komplikacija, ako se infekcija proširi do bubrega.

Kako se prenosi urinarna infekcija

Kao što smo rekli, urinarna infekcija nastupa nakon ulaska bakterije u urinarni trakt. Mogućnost da se to dogodi mnogo je veća kod žena, tj. žene su u većem riziku od razvijanja infekcije nego muškarci, jer je mjehur mnogo bliži vagini i anusu, tj. ženskim spolnim organima, nego što je slučaj kod muškaraca.

Mogućnost da bakterija uđe u urinarni trakt povećana je kod:

• spolnog odnosa (za vrijeme spolnog odnosa bakterija se može prenijeti iz analno-vaginalnog dijela do mokraćovoda i mokraćnog mjehura, a može doći i do nadraženja tkiva),
    • nečistoće organizma i nehigijenskih uvjeta,
    • zadržavanja od mokrenja,
    • povećane prostate (kod muškarca),
    • infekcija nekom od spolnih bolesti (npr. Klamidija, gonoreja).

Statistika

Statistika kaže da su infekcije mokraćnih kanala prilično zastupljene, tj. da će više od polovine žena imati ovu infekciju. Još jedan razlog zašto je urinarna infekcija vjerovatnija kod žena nego kod muškaraca, jest kraća uretra kod žena, te je veća mogućnost ulaska bakterije u uretru prilikom spolnog odnosa preko penisa.

Simptomi urinarne infekcije

Simptomi urinarne infekcije mogu biti blagi, ukoliko se zdravstveno stanje ne pogorša i bolest proširi. Dakle urinarna infekcija može biti prisutna i bez simptoma. Ipak, kada je u pitanju infekcija urinarnog trakta, simptomi su u većini slučajeva prisutni, a oni su:

• jak nagon za mokrenjem,
    • češće mokrenje,
    • blago peckanje pri mokrenju,
    • mutna mokraća, čak i sa crvenkastim primjesama ukoliko ima i krvi,
    • neugodan miris mokraće,
    • bol u mokraćnom mjehuru,
    • blago povišena temperature.

Nije neuobičajena ni drhtavica, iscrpljenost, pa i prisustvo boli kada se ne mokri. Obično žene osjećaju neugodan pritisak iznad pubične kosti, a muškarci osjećaj punoće u predijelu analnog otvora (rektuma). Čest je slučaj i da se osoba koja ima problem sa infekcijom urinarnog trakta žali da ima jak nagon za mokrenjem, a da vrlo zapravo pomokri vrlo malu količinu urina. Obično, infekcija mokraćnih kanala ne dovodi do visoke temperature (groznice), ako je u pitanju infekcija mjehura ili uretre. Groznica, može značiti da je infekcija došla do bubrega. Ako je nastupila infekcija bubrega, simptomi koji se javljaju uključuju bol u leđima ili bol u boku, neposredno ispod rebara, zatim gađenje i povraćanje.

Urinarna infekcija – dijagnoza

Ukoliko primjetite simptome infekcije, obavezno se obratite liječniku.
    Ukoliko vaš liječnik sumnja u infekciju urinarnog trakta, možezatražiti analizu uzorka urina, kako bi utvrdili imate li sluzi, krvi ili bakterija prisutnih u urinu. Laboratorijska analiza urina, uz koju se ponekad radi i urinokultura, može otkriti imate li infekciju ili ne. Iako niti jedan standardan test ne može utvrditi razliku između infekcije gornjeg i donjeg dijela urinarnog trakta, prisutnost visoke temperature (groznice) i bol s boka, mogu međutim nagovijestiti da se infekcija proširila i na bubrege.

Liječenje urinarnih infekcija

Ako imate simptome koji su karakteristični za infekciju mokraćnih kanala, a općenito ste dobrog zdravlja, antibiotici su prvi izbor za liječenje urinarnih infekcija. Koji ćete uzimati lijek I koliko dugo, ovisi o vašem zdravstvenom stanju I tipu bakterije koja je pronađena u vašem urinu.

Vraćanje urinarne infekcije

Ako vam se urinarna infekcija konstantno vraća, liječnik vam može preporučiti dužu terapiju antibioticima ili program samostalnog liječenja koji podrazumijeva kraće kure uzimanja antibiotika na početku javljanja simptoma urinarne infekcije. Sada su dostupni testovi urina koje možete raditi kod kuće i koji sa velikom osjetljivošću i preciznošću mogu pokazati da li ste u infekciji ili ne, i mogu biti od velike pomoći prilikom infekcija koje se ponavljaju.
    Kod infekcija koje su povezane sa seksualnom aktivnošću, liječnik može preporučiti uzimanje doze antibiotika poslije seksualnog odnosa.
    Ako ste u klimaksu, liječnik vam može preporučiti vaginalnu terapiju estrogenom, kako biste minimizirali vaše šanse za ponovno vraćanje urinarne infekcije.

Opasne infekcije mokraćnih kanala

U slučaju opasne urinarne infekcije, hospitalizacija i intravenozno liječenje antibioticima mogu biti neophodni.